Zakup 42 piętrowych pociągów – ambitny plan PKP Intercity
PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 30 pojazdów. Jest to jedna z największych inwestycji w historii spółki, o wartości szacowanej na 17 miliardów złotych. Pociągi mają spełniać rygorystyczne wymagania techniczne, takie jak prędkość do 200 km/h oraz piętrowa konstrukcja rozwijająca prędkość 160 km/h.
Kontrowersyjne wymagania eliminujące polskich producentów
Jednakże warunki przetargu wzbudziły kontrowersje. Wymagania stawiane przez PKP Intercity wykluczają polskich producentów, takich jak PESA, NEWAG czy FPS Cegielski, którzy nie posiadają doświadczenia w produkcji dwusystemowych zespołów trakcyjnych o określonych parametrach. Wśród firm potencjalnie zdolnych spełnić te warunki wymienia się globalne giganty: Siemensa, Alstoma oraz Stadlera.
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do kontrowersji, podkreślając, że nie ma możliwości ingerencji w warunki przetargowe ustalane przez PKP Intercity. Jednocześnie zaznaczono, że specyfikacja zamówienia wynika z potrzeb przewoźnika, a nie z zamiarem celowego wykluczenia polskich firm.
Gospodarcze skutki decyzji PKP Intercity
Tak ogromna inwestycja rodzi pytania o jej wpływ na polską gospodarkę. Eksperci zwracają uwagę, że każda państwowa spółka powinna maksymalizować wkład własnej gospodarki w realizację takich zamówień. W przypadku tego przetargu znaczna część środków trafi prawdopodobnie do zagranicznych firm, co może być postrzegane jako „sabotaż gospodarczy” i działanie na szkodę polskiego przemysłu.
Czy warto promować polskie firmy?
Decyzje inwestycyjne na poziomie państwowych spółek mają strategiczne znaczenie dla rozwoju kraju. Inwestycje realizowane lokalnie nie tylko wspierają rozwój technologiczny, ale także przyczyniają się do tworzenia nowych miejsc pracy i zwiększania wpływów do budżetu państwa. Zdaniem wielu ekspertów, rezygnacja z potencjału polskich firm w zamówieniach o tak dużej skali jest błędem.
Podsumowanie: rozwój czy stagnacja?
Przetarg na piętrowe pociągi dla PKP Intercity stawia ważne pytania o kierunek rozwoju polskiej gospodarki. Czy środki na rozwój infrastruktury kolejowej będą wspierać rodzime przedsiębiorstwa, czy trafią głównie do zagranicznych firm? Odpowiedź na to pytanie będzie miała długofalowe konsekwencje dla polskiej gospodarki i jej pozycji na międzynarodowej arenie.