Wartościowe artykuły

Upadek giganta: Marwit znika z rynku po 30 latach

Email :8

Po blisko trzech dekadach obecności na polskim rynku soków niepasteryzowanych firma Marwit ogłosiła ostateczny koniec działalności. Syndyk spółki rozpoczął wyprzedaż majątku, wystawiając nieruchomości, znaki towarowe oraz udziały w spółkach. Łączna wartość oferty przekracza 28 milionów złotych.

Od sukcesu po upadek

Marwit powstał w 1993 roku dzięki inicjatywie zaledwie 20-letniego Macieja Jóźwickiego. Marka szybko stała się symbolem innowacji – zdominowała rynek soków jednodniowych, osiągając w najlepszym okresie aż 70% udziału w Polsce. Produkty trafiały także za granicę – m.in. do Kanady, USA, Niemiec czy Francji.

Firma poszerzyła ofertę o surówki i smoothie, zdobywała prestiżowe nagrody, a zakład w Złejwsi Wielkiej uchodził za jeden z najnowocześniejszych w regionie.

Pandemia – początek końca

Choć problemy narastały wcześniej, ostateczny cios przyszedł wraz z pandemią COVID-19. Obostrzenia, zerwane łańcuchy dostaw i spadek popytu sprawiły, że innowacyjny model sprzedaży świeżych produktów obrócił się przeciwko firmie.

Od 2023 roku syndyk bezskutecznie próbował sprzedać majątek spółki. W styczniu 2025 r. obniżono ceny i ogłoszono kolejny przetarg.

Dziedzictwo pod młotek

Wśród wystawionych na sprzedaż aktywów znalazły się m.in.:

  • grunt w Pędzewie (11,46 ha) za 1,476 mln zł netto,
  • znak towarowy „Ogrody Natury” – 69 tys. zł netto,
  • 100% udziałów w spółce Biogaz-Invest Sp. z o.o. – 84 tys. zł netto.

Smutny epilog polskiej innowacyjności

Historia Marwitu to symboliczna opowieść o polskim przedsiębiorstwie, które przez lata wyznaczało trendy, a dziś staje się ofiarą globalnych kryzysów i polityki pandemicznych obostrzeń. Z dumnej marki pozostaje jedynie wspomnienie – i majątek rozsprzedawany kawałek po kawałku.

Komentarze są zamknięte

Powiązane artykuły