Niemcy przejmują port w Szczecinie – strategiczny cios w polską niezależność!

0
9

Czy Polska traci kontrolę nad swoim strategicznym portem? Niemiecka grupa Rhenus przejmuje niemal całkowitą kontrolę nad Bulk Cargo — Port Szczecin, jednym z kluczowych polskich operatorów portowych. To niepokojący sygnał dla polskiej suwerenności gospodarczej. Poniżej przedstawiamy szczegóły tej transakcji i jej potencjalne skutki.

Niemcy przejmują Bulk Cargo — Port Szczecin

Niemiecka grupa Rhenus zakupiła dodatkowe 58,5% udziałów w Bulk Cargo — Port Szczecin, zwiększając swoje udziały do 98,5%. Przypomnijmy, że już w 2022 roku Niemcy nabyli pierwsze 40% akcji, co oznacza, że proces przejęcia trwał etapami, aż do niemal całkowitego monopolu.

Bulk Cargo — Port Szczecin to największy operator portowy w Szczecinie, który rocznie obsługuje około 4 miliony ton towarów. Terminal dysponuje jedenastoma stanowiskami cumowniczymi, przeładunkiem towarów masowych i drobnicowych oraz zapleczem magazynowym. Port pełni kluczową rolę w polskiej logistyce, obsługując transport wodny, kolejowy i drogowy.

Sprzedaż kluczowych polskich infrastrukturalnych majątków

Przejmowanie strategicznych obiektów infrastrukturalnych przez zagraniczne podmioty, zwłaszcza z Niemiec, jest zjawiskiem alarmującym. Porty to nie tylko bramy dla towarów, ale także kluczowe elementy bezpieczeństwa i niezależności gospodarczej. Sprzedaż Bulk Cargo to ryzyko uzależnienia polskiego transportu od decyzji zagranicznych właścicieli.

Co na to politycy?

Warto przypomnieć, jak w przeszłości politycy, tacy jak Donald Tusk, bronili kluczowych interesów zagranicznych, np. w sprawie TVN, ale milczeli w obliczu takich transakcji jak ta. Czy to przypadek, czy świadome ignorowanie kwestii strategicznych dla Polski?

Skutki gospodarcze i polityczne

Przejęcie portu przez niemiecką grupę może wpłynąć na:

  1. Wyższe koszty obsługi transportu – decyzje właściciela mogą skutkować podwyżkami.
  2. Uzależnienie od Niemiec – kontrola nad portem oznacza kontrolę nad przepływem towarów.
  3. Ryzyko ograniczenia polskiej konkurencyjności – inwestycje mogą być kierowane pod interesy zagranicznych podmiotów.

Czy Polska powinna chronić swoje porty?

Porty, takie jak Szczecin, to nie tylko infrastruktura, ale także element polskiej suwerenności. Decyzje o sprzedaży takich aktywów powinny być podejmowane z najwyższą ostrożnością. Czy kolejny strategiczny obiekt musi paść łupem obcych korporacji?

Podsumowanie

Sprzedaż Bulk Cargo — Port Szczecin niemieckiej grupie Rhenus to wyraźny sygnał, że Polska musi bardziej aktywnie chronić swoje interesy gospodarcze. Polacy powinni domagać się transparentności i ochrony kluczowych sektorów gospodarki. Nie możemy pozwolić, by kluczowe decyzje dotyczące naszej infrastruktury zapadały poza granicami kraju.

Najlepszy Kalkulator OC i AC - CentrumPolis.pl Przekraczanie Granic. Adrianna Katarzyna Skitek. Kup eBooka już dziś w wybranych księgarniach tekst alternatywny